Brev:
Kan ikke koncentrere sig om at spise
22. februar 2009
Alder:
5 mdr.
Kan ikke koncentrere sig om at spise
Kære Helen
Vores datter er nu 5 måneder og stortrives, synes vi. Hun vejede for to uger siden 7 kg og er 68 cm. Mit brev er blevet lidt langt, men jeg håber, det går alligevel.
På baggrund af dine råd er det lykkedes os at få amning og søvn til at fungere godt. For fire uger siden var vi ude og rejse med en tidsforskel +3 timer ift. Danmark. Det gik rigtig godt. Nattesøvnen var super god med seks til ni timer i ét stræk, selvom alle rutiner blev brudt om dagen i den uge.
Efter vi er kommet hjem har vi dog haft lidt problemer, og det er blevet værre og værre, og vi håber, du kan hjælpe os på vej.
Jeg ammer næsten fuldt ud, men hvis det er nødvendigt supplerer vi med mme, men det har kun været nødvendigt ind i mellem og oftest kun om aftenen. Er skiftet til NAN 2, da vi fik at vide, at det kun var nødvendigt at bruge Nutramigen indtil 4 måneder. Jeg har bestemt, at jeg ikke vil malke ud længere, men amme så vidt vores datter kan stimulere mælken og det går fint de fleste dage.
Vi har desuden fået anbefalet at vente med grød indtil seks måneder pga. fars pollenallergi. Dog har vi prøvet med lidt hirsevælling (2spsk hirse til 2 dl væske) til natten, da nattesøvnen blev meget afbrudt og urolig. Det er meget forskelligt, om vores datter spiser noget. Det kan være mellem intet og op til 120ml.
Siden vi kom hjem fra vores rejse, synes jeg, vores datter har spist mindre og har været tilbøjelig til at kaste sig bagover, når jeg lagde hende til brystet. Jeg har måske presset hende til brystet, da jeg synes, hun spiste for lidt. Efter jeg er stoppet med det og ventet til, hun selv siger til blev det bedre, men nu er det gået helt galt ift. hvad der har været normalt for os.
Vores datter spiser mindre og mindre om dagen, og hvis der er uro omkring hende. Tv’et skal være slukket, ingen må sige noget endsige være til stede og jeg må heller ikke tale. Det gør det helt umuligt at amme, når vi er ude og det er også svært, når vi er hjemme. Selv flaske er næsten umuligt. Om natten går det fint.
Jeg har desuden en mistanke til, at hun måske har byttet rundt på dag og nat mht. maden, da hun spiser mindre og mindre om dagen, men til gengæld er begyndt at vågne hver anden time om natten (op til maks fire timers søvn i ét stræk). Når hun er lagt til natten og virker til at have spist sig meget mæt hos mig og med det supplerende, så vågner hun alligevel efter en til to timer og vil spise igen – som regel dog kun hos mig.
Det er hårdt og virker lidt forkert på mig. Særligt fordi vi har været vant til, hun sov 6-10 timer i et stræk, hvilket jeg synes er fint, da hun vokser og trives fint. Hun bliver kun svøbt om natten. Vi har prøvet at tage svøbet af hende i løbet af natten, men hun får efter kort tid sutten ud eller slår sig selv og vågner. Jeg har prøvet at give hende sutten og få hende til at sove videre, men hun bliver ved at brokke sig til, jeg har ammet hende. Har prøvet med en flaske i stedet og som supplerende, men det vil hun ikke. Hun spiser blot hos mig og sover videre bagefter, men kun et par timer.
Om dagen sover hun normalt mellem en og tre timer i sine lure og er ikke svøbt, hvilket går fint, men de sidste dage, har det være mindre og hun vågner efter max en time og kan ikke finde ro. Når hun kommer op virker hun stadig træt. Om hun vil spise, når hun kommer op er ikke altid. Når hun gør det på denne måde, ender hun som regel med en to til tre timers lur sidst på dagen, fordi hun er meget træt.
Hvornår hun går endeligt i seng er forskelligt. Tidligere var det mellem halv ti og ti. Nu kan klokken godt være mellem syv og halv otte, men som sagt med meget afbrudt søvn.
Jeg forstår, at hendes rytme kan ændre sig med alderen, og vi kan også se, at der sker rigtig meget med hende for tiden, men sådan som det har udviklet sig lige nu, synes vi ikke er hensigtsmæssigt, så vi har brug for vejledning til, hvordan vi får ændret dette ikke særlig hensigtsmæssige mønster?
Jeg har en masse spørgsmål, som jeg gerne vil have dig til at klarlægge for os:
Hvordan får vi den gode døgnrytme tilbage? Jeg kunne desuden tænke mig at vide, hvordan en dag som vejledning eksempelvis kan se ud (mad, lur, leg osv), selvom jeg ved, det ikke nødvendigvis bliver sådan, men jeg har brug for et udgangspunkt? Jeg tænker desuden på, om det alligevel vil være en god idé at begynde med noget grød nu, hvis det er fordi vores datter simpelthen ikke får nok mad? (Hvis hun skal have grød – over hvor lang tid skal man øge mængden fra lidt til hun er på et fuldt måltid og hvor mange gange om dagen, skal hun have grød?)
Hvordan skal måltiderne fordeles over en dag? (Hvad skal vores datter spise, hvor meget og hvornår). Da jeg har mælk nok, vil jeg jo gerne fortsætte med at amme, hvis det er hensigtsmæssigt. Er der noget jeg kan gøre i forbindelse med, at hun ikke kan koncentrere sig om at spise?
Jeg kunne tænke mig at høre, om der er en måde, hvorpå vi kan vænne vores datter af med svøbet? Skal vi blive ved at svøbe hende om natten så længe hun synes, det er ok?
Hilsner fra Js mor