Kan ikke koncentrere sig om at spise

22. februar 2009

Alder:
5 mdr.

Kan ikke koncentrere sig om at spise

Kære Helen

Vores datter er nu 5 måneder og stortrives, synes vi. Hun vejede for to uger siden 7 kg og er 68 cm. Mit brev er blevet lidt langt, men jeg håber, det går alligevel.

På baggrund af dine råd er det lykkedes os at få amning og søvn til at fungere godt. For fire uger siden var vi ude og rejse med en tidsforskel +3 timer ift. Danmark. Det gik rigtig godt. Nattesøvnen var super god med seks til ni timer i ét stræk, selvom alle rutiner blev brudt om dagen i den uge.
Efter vi er kommet hjem har vi dog haft lidt problemer, og det er blevet værre og værre, og vi håber, du kan hjælpe os på vej.

Jeg ammer næsten fuldt ud, men hvis det er nødvendigt supplerer vi med mme, men det har kun været nødvendigt ind i mellem og oftest kun om aftenen. Er skiftet til NAN 2, da vi fik at vide, at det kun var nødvendigt at bruge Nutramigen indtil 4 måneder. Jeg har bestemt, at jeg ikke vil malke ud længere, men amme så vidt vores datter kan stimulere mælken og det går fint de fleste dage.

Vi har desuden fået anbefalet at vente med grød indtil seks måneder pga. fars pollenallergi. Dog har vi prøvet med lidt hirsevælling (2spsk hirse til 2 dl væske) til natten, da nattesøvnen blev meget afbrudt og urolig. Det er meget forskelligt, om vores datter spiser noget. Det kan være mellem intet og op til 120ml.

Siden vi kom hjem fra vores rejse, synes jeg, vores datter har spist mindre og har været tilbøjelig til at kaste sig bagover, når jeg lagde hende til brystet. Jeg har måske presset hende til brystet, da jeg synes, hun spiste for lidt. Efter jeg er stoppet med det og ventet til, hun selv siger til blev det bedre, men nu er det gået helt galt ift. hvad der har været normalt for os.

Vores datter spiser mindre og mindre om dagen, og hvis der er uro omkring hende. Tv’et skal være slukket, ingen må sige noget endsige være til stede og jeg må heller ikke tale. Det gør det helt umuligt at amme, når vi er ude og det er også svært, når vi er hjemme. Selv flaske er næsten umuligt. Om natten går det fint.

Jeg har desuden en mistanke til, at hun måske har byttet rundt på dag og nat mht. maden, da hun spiser mindre og mindre om dagen, men til gengæld er begyndt at vågne hver anden time om natten (op til maks fire timers søvn i ét stræk). Når hun er lagt til natten og virker til at have spist sig meget mæt hos mig og med det supplerende, så vågner hun alligevel efter en til to timer og vil spise igen – som regel dog kun hos mig.

Det er hårdt og virker lidt forkert på mig. Særligt fordi vi har ...

Annonce

... været vant til, hun sov 6-10 timer i et stræk, hvilket jeg synes er fint, da hun vokser og trives fint. Hun bliver kun svøbt om natten. Vi har prøvet at tage svøbet af hende i løbet af natten, men hun får efter kort tid sutten ud eller slår sig selv og vågner. Jeg har prøvet at give hende sutten og få hende til at sove videre, men hun bliver ved at brokke sig til, jeg har ammet hende. Har prøvet med en flaske i stedet og som supplerende, men det vil hun ikke. Hun spiser blot hos mig og sover videre bagefter, men kun et par timer.

Om dagen sover hun normalt mellem en og tre timer i sine lure og er ikke svøbt, hvilket går fint, men de sidste dage, har det være mindre og hun vågner efter max en time og kan ikke finde ro. Når hun kommer op virker hun stadig træt. Om hun vil spise, når hun kommer op er ikke altid. Når hun gør det på denne måde, ender hun som regel med en to til tre timers lur sidst på dagen, fordi hun er meget træt.

Hvornår hun går endeligt i seng er forskelligt. Tidligere var det mellem halv ti og ti. Nu kan klokken godt være mellem syv og halv otte, men som sagt med meget afbrudt søvn.

Jeg forstår, at hendes rytme kan ændre sig med alderen, og vi kan også se, at der sker rigtig meget med hende for tiden, men sådan som det har udviklet sig lige nu, synes vi ikke er hensigtsmæssigt, så vi har brug for vejledning til, hvordan vi får ændret dette ikke særlig hensigtsmæssige mønster?

Jeg har en masse spørgsmål, som jeg gerne vil have dig til at klarlægge for os:

Hvordan får vi den gode døgnrytme tilbage? Jeg kunne desuden tænke mig at vide, hvordan en dag som vejledning eksempelvis kan se ud (mad, lur, leg osv), selvom jeg ved, det ikke nødvendigvis bliver sådan, men jeg har brug for et udgangspunkt? Jeg tænker desuden på, om det alligevel vil være en god idé at begynde med noget grød nu, hvis det er fordi vores datter simpelthen ikke får nok mad? (Hvis hun skal have grød – over hvor lang tid skal man øge mængden fra lidt til hun er på et fuldt måltid og hvor mange gange om dagen, skal hun have grød?)

Hvordan skal måltiderne fordeles over en dag? (Hvad skal vores datter spise, hvor meget og hvornår). Da jeg har mælk nok, vil jeg jo gerne fortsætte med at amme, hvis det er hensigtsmæssigt. Er der noget jeg kan gøre i forbindelse med, at hun ikke kan koncentrere sig om at spise?

Jeg kunne tænke mig at høre, om der er en måde, hvorpå vi kan vænne vores datter af med svøbet? Skal vi blive ved at svøbe hende om natten så længe hun synes, det er ok?

Hilsner fra Js mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder